Todos differentes cosas of totaal anders - Reisverslag uit , van Aman en Niels - WaarBenJij.nu Todos differentes cosas of totaal anders - Reisverslag uit , van Aman en Niels - WaarBenJij.nu

Todos differentes cosas of totaal anders

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Aman en Niels

24 December 2011 | ,

Dat geplande weekje bijboeken hebben we maar snel weer gecancelled want Valparaiso aan de grote oceaan is the place to be met oud en nieuw, of in t spaans el lugar para estar. En we hebben sinds een week onze tweedehands Daewoo Lanos in de garage staan.

Voor het schamele bedrag van 1.700.000 pesos hebben we deze aangeschaft, het bleek toch nog wel een klus te zijn. Eerst een soort sofinummer aanvragen, dan je droomoccasion met opties uitzoeken, met de verkopende partij naar de notaris, vingerafdrukken maken, wegenbelasting betalen bij de bank, terug naar de notaris, weer vingerafdrukken op andere papieren en uiteindelijk ben je de eigenaar. Het overschrijvingsproces duurde denk ik een uur of 5. We spreken spaans maar dit soort handelingen vergt toch een vervolgcursus, dus hebben we het allemaal maar met een brede glimlach over ons heen laten komen.

Blijft grappig als je met zijn twee ergens achter een bureau probeert een verzekering af te sluiten. Die werknemer doet zijn uiterste best om in basisschoolspaans iets uit te leggen en na zijn verhaal zitten daar twee blondjes met een domme kop m aan te staren. Wij brabbelen in een vreemde taal iets tegen elkaar: “Snap jij wat die bedoelt? Nee, jij”……”Senore, no entiendo”.

De chilenen zijn heel relax, heel klein, beetje dikkig van de nationale trots de ‘completo’ oftewel hotdog met guacemolesaus, vliegensvlug met hun tong(het lijkt alsof je alleen medeklinkers hoort) en ze houden meer van bier en sigaretten dan de argentijnen(ik ook)!

De historie van beiden landen is ongeveer gelijk. Gekoloniseerd door de spanjaarden in de 16de eeuw is Chili aan t begin van de 19de eeuw door Generaal San Martin, die eerst Argentinie bevrijdde van de spaanse heerschappij, onafhankelijk verklaard. Hierna is Chili anderhalve eeuw een van de meest stabiele landen geweest. Zoals dictator Videla in Argentinie kwam in de jaren ’70 dictator Augusto Pinochet aan de macht. Pinochet trad na 17 jaar geweldloos af en is nooit vervolgd wegens zijn zelfgemaakt immuniteitswetten en is inmiddels overleden. Ook hebben beide landen al een vrouwelijke president gehad en in Argentinie gaat Christina Kirchner haar tweede termijn in(en daar waren wij bij!). De onderling relatie is niet gespannen maar ook niet goed te noemen, omdat Chili de engelsen steunden in de argentijns-britse falklandoorlog(gaat zoals zoveel oorlogen over olie en dus geld). Gelukkig zit de 6000 meter hoge Andes tussen beiden in wat het bekvechten , liijkt mij, wel bemoeilijkt.

‘Wat doen jullie daar zoal?” is een veel gehoorde vraag van het thuisfront. Laat ik beginnen met dat wij hier niet om 7uur sóchtends naast ons bed staan te springen. Vervolgens hebben we een halfdaagsvullende opdracht die bijvoorbeeld ‘het kopen van een tent’is. Dan met de metro of zeer hard rijdende, maar traag verplaatsende bus naar een wijk in de stad. Zoeken, lopen, kaart lezen, omdraaien en toch maar naar de andere kant lopen hoort bij het dagelijkse ritueel. Als we de tent hebben gevonden, moeten wij altijd even disccussieren of dat eventueel ergens anders niet goedkoper kan alvorens wij m danwel aanschaffen of het hele ritueel zich op een andere dag herhaalt. In de schaduw eten wij dan onze zelfgesmeerde broodjes op (deze eigenschap hebben we van zowel mijn ouders als die van Amanda, ‘zuinigheid siert de mens’!) om onze weg weer naar huis te vinden. Meestal zijn we dan zo’n 6 uur verder en hebben we allebei een rode kop van het lopen in 30° celsius. In het zwembad hangen met de daargemaakte vrienden, lezen en een biertje drinken voelt dan wel als verdiend.
Verder zijn wij hier op het kampioenschap van Universidad de Chile geweest, de champignons league van zuid Amerika. Zeer gezellig, maar we stonden wel heel erg in het middelpunt van de overenthousiaste supporters. Uiteindelijk werd de sfeer wat grimmig en zijn we maar vertrokken. Gelukkig maar, want de volgende dag bleek het helemaal uit de hand te zijn gelopen. We hebben nog een mooi filmpje gecompileerd en op youtube gezet: http://youtu.be/FsrSpb67OuM

In een restaurant probeerde een ober ons nog een verplichte 55% fooi te laten betalen wat na een beetje stennis zijn excuses opleverde. Toch ontdaan en boos besloten we een mail naar het restaurant te sturen. De eigenaar bood ook zijn excuses aan en verzekerde ons dat die ober ontslagen wordt, wat we dan toch ook wel weer zielig vonden.

Nu zijn we bij nu aanbeland en staan we op het punt om Santiago te verlaten met de Daewoo. Ongeveer 200 km naar de kust wordt Zapallar onze eerste bestemming. De tent is dus gekocht, matje geplakt en ik heb na lang zeuren mijn gruwelijke zakmes gekregen, omdat ik teveel in de SAS survival guide lees!

Feliz Navidad y un feliz año nuevo!!!

Niels en Amanda

• 24 December 2011 - 17:49

Ellybelly:

Zo leren we ook nog wat van de geschiedenis, waarvoor dank!

Fijn dat de auto nu geregeld is. Dat het bij jullie 30C is kan ik maar moeilijk bevatten. Gaaf filmpje van het voetbalfestijn :-)

xx
    ellybelly

• 24 December 2011 - 20:19

Sanne:

Yo Nilis en Aman,

Leuke uypdate en mooie foto's! Leuk dat we nog even geskyped hebben. Ennuh...Truus, nu je de auto instapt en in tentjes gaqat slapen, kan die theedoek mooi in jullie appartement blijven;) Dikke kus, hele fijne kerstdagen in jullie tentje en alvast een mooi oud-en-nieuw-feest aan de costa!

Kussie van Sanne

• 25 December 2011 - 01:14

Bart:

Toffe paxen!! Ik kan niet anders zeggen als geweldig wat jullie allemaal doen en meemaken. Vind het echt heel tof! Geniet er verder tot de max van. Bedank voor jullie betrokkenheid vanuit daar. Doet me echt goed. Ik mis jullie nu al zekers met deze daagies. Morge drinken we er een extra op jullie! Greettzzz

• 25 December 2011 - 10:55

Mama Peti:

Mooie foto's en wat heerlijk zo'n bergwandeling!!!

• 25 December 2011 - 19:44

Anouchka + Kenneth:

Feliz navidad.

• 25 December 2011 - 19:45

Anouchka + Kenneth:

Feliz navidad.

• 26 December 2011 - 23:25

Mamssie:

Ha Lieverds!! Leuk om je verslag te lezen Niels, en zo leer je no iets bij ook... tijdens deze "luie vreet" dagen.
    Ben benieuwd naar jullie kampeer ervaringen. Krijgen we dan nog wel jullie "proefjes" te zien met afwasmiddel in de waterkoker b.v?! Of blijft die in het appartement hi hi, zo om gelachen. Jullie zijn een stelletje vreemdelingen hier beneen!
    Geniet, doe voorzichtig! En ik mis jullie.... heel voelbaar! Dikke knuf en kus voor beiden XXX

• 26 December 2011 - 23:32

Mam:

Nog even... net de foto's bekeken. Mmm, geweldig! Wat een stad, wat een leuk stel, wat een natuur! XXX MB!

• 29 December 2011 - 06:57

Michel:

Dag Amanda en Niels,

Weer met plezier jullie verhaal gelezen, leuk een eigen vervoermiddel te hebben. Veel veilige kilometers en geniet maximaal.
    Een voorspoedig, gezond en veilig 2012 toegewenst

Michel
    Barneveld

• 05 Januari 2012 - 12:12

Leintje:

Toppie zeg, jullie samen... heerlijk genieten en ontspannen! :D
    foto's zijn ook superleuk!

Liefs